Annonsørinnhold

Windy 27 Solano

Windy 27 Solano: Windy tar vare på arven

27 Solano har alt du kan forvente av en Windy, og viser at daycruiserkonseptet kan utvikles videre.

Publisert Sist oppdatert

Windy sjøsatte Solano, en ny daycruiser, i september. Solano har arvet egenskapene fra Windys tidligere prisbelønte båter. Nye Windys Solano har mye til felles med 32 år gamle Windy 22, og trekker konseptet inn i fremtiden.

Tørr og trygg

Vi gir gass og sender båten opp i behagelige 4500 omdreininger. Båten oppleves stabil i sjøen. Som storesøster Windy 31 Zonda, imponerer Solano stort med sine egenskaper i sjøen. Skroget oppleves kompakt og behagelig. Hopper vi på bølger lander den mykt og behagelig uten noen ulyder. Vi har ikke så mye sjø, men Color Line gir oss noen bølger vi kan leke oss på.

Målingene indikerer at den bruker 1,54 liter per nautiske mil når vi ligger i 4500 omdreininger og en fart på 32 knop. Så viser den på full fart, 42 knop, at den bruker 2,5 liter per nautiske mil. Turtallet er da oppe i 5900 omdreininger. Forbruket er lavest ved 3500 omdreininger, der det ligger på 1,34 liter per nautiske mil. Da er farten 22 knop, og båten vil drikke 29 liter i løpet av timen.

Planingsterskelen ligger på omlag 3300 omdreininger. Det må sies at dette er en prototyp, og båten er derfor om lag 300 kilo tyngre enn de neste båtene som kommer i produksjon.

Vi skulle gjerne sett at det var mulighet for å justere høyden for førerstolen. Med undertegnedes høyde på 1,76 føltes det enten for lavt eller for høyt, om man satt med seteklaffen nede eller oppe.

Motoren til denne båten er en Volvo Penta V8 350 med bensin. I alt er det solgt 25 Windy 27 Solano så langt. Sju av ti solgte båter er utstyrt med bensinmotor. Her kan man velge en V8-er med hele 430 hester om man ønsker det. Fartspotensialet skulle da ligge på i overkant av 50 knop, et fartsområde vi vil tro denne båten klarer fint.

Sosial cockpit

Båten har en ryddig cockpit med en tilnærmet u-formet sittegruppe akter, men med åpning for å gå inn og ut via badeplattformen akter på babord side.

I tillegg er det en avsats for å gå ut av båten fra begge sider. Benken på babord side som gjør dette til en u-formet sittegruppe kan velges bort for en førstegangskjøper, til fordel for et pantry. Den sosiale løsningen faller mest i smak. Av de 25 båtene som er solgt så langt, er det bare én som har valgt løsningen med pantry. Førerstolen og passasjerstolen kan snus mot midten av cockpiten, og et bord er festet under motorlokket. Akterbenken kan for øvrig enkelt gjøres om til solseng ved å skyve seteryggen akterover. Produsenten har her lagt vekt på at solsengen skal være inkludert i cockpiten.

Til rors er instrumentpanelet enkelt og forståelig, med alt vi trenger av brytere innenfor rekkevidde. To paneler med vippebrytere på hver side av rattet har alt fra signalhorn til lensepumpe, samt diverse belysning. Midt på panelet er en kartplotter, med den klassiske instrumenteringen til høyre, som turtall, oljetrykk, tilt-indikator, drivstofftank og vanntank. Tankmålerne kunne gjerne stått et annet sted for ikke å konkurrere om oppmerksomheten med andre og viktigere instrumenter under kjøring, men dette er slik mesteparten av båtbransjen praktiserer det.

Brede trinn gjør det lett å komme seg opp på fordekket, og som på de fleste daycruisere bør man også her være påpasselig med å lukke inn til kabinen, slik at man i verste fall ikke faller ned om man tråkker feil.

Overnatting mulig

Selve kabinen er helt enkel, men også lys, med en rund takluke og skrogvinduer på begge sider.

 

Windy har lagt litt ekstra vekt på at toalettet skal være rommelig, og ikke et sted man gruer seg for å besøke for å gjøre sitt fornødne.

Her er det god sittehøyde for de aller fleste, og i tillegg er baderommet utstyrt med vask, og mulighet for utlufting gjennom ventil på skrogvinduet.

Man kan gjerne åpne døren inn til badet før man entrer kabinen, men da skal man også passe på fingrene. Det kan være naturlig å ta tak i toppen av døra, men den kommer akkurat i klem.

Besøk Aaby Marines nettside her.

Innoventi
Innoventi
Innoventi
Jørn Finsrud
Jørn Finsrud
Jørn Finsrud
Windy 27 Solano